Metaundersøgelser

Udredning af komplekse sammenhænge og ændringspotentialer som indsats.

Metaundersøgelser – nye veje i komplekse børnesager

Jeg tilbyder metaundersøgelser til kommuner og institutioner, der arbejder med børn og unge i udsatte positioner, hvor traditionelle indsatser ikke har haft den ønskede effekt. En metaundersøgelse er særligt velegnet i komplekse børnesager, hvor udviklingen er gået i stå, og hvor der opleves frustration og afmagt blandt de professionelle og forældre omkring barnet. Formålet er at skabe nye forståelser og muligheder for forandring ved at afdække de dybereliggende sammenhænge og potentialer, som typisk ikke bliver synlige gennem mere traditionelle udredningsforløb.

Metaundersøgelser adskiller sig ved at være en inddragende proces, hvor både forældre, pædagogisk personale og relevante fagfolk fra kommunen aktivt deltager i undersøgelsen. Dette fællesskab omkring processen styrker ejerskabet til forandringerne og fremmer en fælles læring og forståelse, som er afgørende for at kunne skabe varige forandringer. Ved at forbinde forskellige perspektiver og erfaringer, får vi mulighed for at identificere nye mønstre og handlemuligheder, der kan åbne op for udvikling hos barnet og i barnets omgivelser.

Fremgangsmåden er helhedsorienteret og tværfaglig. Det betyder, at vi ikke kun ser på barnet isoleret, men undersøger hele det netværk og de relationer, som barnet er indlejret i – både i familien, i skolen og i andre relevante sammenhænge. Vi forbinder faglige undersøgelser og viden med kreative og inddragende udviklingsprocesser, så de nye indsigter og perspektiver kan omsættes til konkrete tiltag i barnets dagligdag. Metaundersøgelsen sigter derfor ikke blot mod at skabe indsigt om barnet, men også mod at fremme udvikling og samarbejde i det system, der støtter barnet.

Gennem denne type undersøgelse bliver det tydeligt, at børn udvikler sig, når de voksne omkring dem også udvikler sig og samarbejder på nye måder. Metaundersøgelser bidrager således til at transformere indsatsen, så der opstår reelle forandringer i både barnets liv og i de voksnes fælles forståelse og praksis.

Hvis I oplever, at I er kørt fast i en sag, og søger nye veje til at hjælpe et barn i langvarig mistrivsel, er I velkomne til at kontakte mig for en uforpligtende samtale om, hvordan en metaundersøgelse kan skabe nye muligheder.