Om Connecting minds
Erfaren psykolog styrker børns trivsel gennem helhedsorienteret tilgang.
Forside / Om Connecting minds
Om Allan
Mit navn er Allan, jeg er 41 år og bor sammen med min kone Marie og vores to dejlige drenge, Max på 8 og Nohr på 5. jeg er autoriseret psykolog fra Aarhus Universitet og brænder jeg for at hjælpe børn og unge til bedre trivsel. Jeg har i mange år arbejdet i PPR hvor jeg har støttet børn med ADHD, autisme og andre udfordringer, og rådgivet både forældre og fagfolk.
Jeg har også erfaring fra børne- og ungdomspsykiatrien, hvor jeg har hjulpet unge med OCD, spiseforstyrrelser og følelsesmæssige udfordringer. De seneste år har jeg især arbejdet med børn, der kæmper med angst, og blev i 2022 certificeret angstbehandler ved CEBU.
Som tidligere ledende psykolog og koordinator i kommunalt regi har jeg indgående kendskab til det offentlige system. Jeg har haft ansvar for komplekse børnesager, og lægger stor vægt på, at min rådgivning altid tager udgangspunkt i børnenes samlede livssituation – ikke alene deres symptomer.
Jeg har en toårig systemisk og narrativ efteruddannelse fra Inpraxis og sidder i bestyrelsen for Pædagogik Psykologisk Forening. Her arbejder jeg sammen med engagerede kollegaer for at styrke pædagogisk psykologi og skabe gode rammer for børns udvikling og fællesskaber.
Arbejdsgrundlag for Connecting Minds
Connecting Minds baserer sit arbejde på en systemisk og relationel forståelse af børn og unges trivsel, hvor sociale relationer og fællesskaber betragtes som fundamentale for det enkelte barns udviklingsmuligheder. Centralt for tilgangen er erkendelsen af, at børns trivsel ikke kan adskilles fra de miljøer, de indgår i, og at interventioner derfor må tage udgangspunkt i en helhedsorienteret analyse af barnets livssituation.
Jeg arbejder ud fra det grundlæggende princip, at mentale og sociale problemstillinger må forstås i lyset af de samspil og relationer, der kendetegner barnets hverdag. Dette indebærer en kritisk distance til traditionelt individorienterede og medicinske forklaringsmodeller, hvor barnets udfordringer isoleres fra de sociale sammenhænge, de opstår i. I stedet lægges vægt på, at udredning og intervention skal ses som sociale praksisser, hvor forståelse og udvikling går hånd i hånd, og hvor barnets stemme og oplevede virkelighed inddrages aktivt.
Connecting Minds’ faglige fundament bygger på den økologiske og systemiske tradition, hvor børn ses som deltagere i dynamiske og forbundne systemer. Jeg arbejder derfor for at fremme tværfagligt samarbejde og inddragelse af alle relevante aktører i barnets liv – både professionelle og nære omsorgspersoner – for at skabe sammenhængende og meningsfulde indsatser. Målet er at skabe udvikling ved at forbinde det der typisk lever for adskilt med fokus på en etisk forpligtelse til at sætte det relationelle først.
Jeg ser udredning og udvikling som processer, der skal give håb, skabe nye perspektiver og konkrete, kontekstnære handlemuligheder i barnets omgivelser. Det indebærer, at vi skal arbejde for at undgå unødig patologisering og i stedet fremme nærværende relationer og inkluderende miljøer, hvor børn får mulighed for at udvikle sig i trygge og støttende kontekster.
Samlet set ønsker Connecting Minds at bidrage til udviklingen af en børnevelfærd, hvor sammenhæng, relationer og det levede liv er i centrum for alle indsatser.
Connecting Minds arbejder for at forbinde det der lever for adskilt i børn og unges liv
CV - Erfaringsgrundlag
- 15 års erfaring som børne og ungdomspykolog
- Faglig ledelse af den let tilgængelige psykiatrinære behandling i Varde kommune
- Faglig koordinator i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Assens kommune
- Psykolog i PPR - Udredninger og Vurderinger
- Psykolog i børne og ungdomspsykiatrien - Behandlingsopgaver
- Ledende psykolog i Vejen kommune
Øvrig erfaring
- Udvikling af Samskabende processer i PPL Silkeborg - Implementering af en ny model for Pædagogisk psykologisk vurdering
- Bestyrrelsesmedlem i Pædagogisk psykologisk forening
Sammenhæng i Børnevelfærden
En af de grundlæggende systemiske faktorer der bidrager til børn og unges mistrivsel er opdelingen og adskillelsen af den børnevelfærd der i dag skal hjælpe børn i udsatte positioner.
Alt for mange børn henvises til udredninger i psykiatrien og får diagnoser uden at denne praksis kan forbindes meningsfuldt med børnenes levede liv i dagtilbud, skoler og familien. Sårbare børn oplever derved at blive vurderet og beskrevet ofte af flere forskellige instanser uden at dette griber afgørende ind i deres liv. Udredninger må forstås som en langt mere social praksis hvor udredning og udvikling er forbundet således at de både skaber forståelse for og ændringer i de liv børnene lever.
Udredninger skal forstås som en primær social praksis der formår at skabe helhedsforståelser for børn og unges levede liv og hvordan ændringer kan føre til nye deltagelses- og udviklingsmuligheder.
Connecting minds stiller sig således kritisk over for den dominerende praksis i den danske børnevelfærd hvor flere og flere børn udredes ud fra en individorienteret og medicinsk diskurs og hvor denne udredning foregår meget langt fra børnenes hverdag og de liv de lever. Ved at forbinde udredning og udvikling samt i langt højere grad inddrage de aktører med den største forandrings kraft og børnenes egne stemmer ønsker Connecting minds at øge sammenhængen i de indsatser børn tilbydes samtidigt med at undgå unødig patologisering af almen menneskelige og sociale faktorer.